10.3.06

Käsityölehdistä

Nyt täytyy minunkin pistää lusikkani tähän soppaa. Ostin tänään uusimman Ottobren (sivuilta löytyy muuten kuva kaikista tämän numeron malleista), kun sitä irkissä kovasti kehuttiin. Tämä numero on keskittynyt ainoastaan naisten vaatteisiin. Muuten en ole lehteen tutustunutkaan, koska lasten vaatteille ei ole tarvetta (ainakaan tällä hetkellä). Lehdessä ei ollut mitään uutta ja yllättävää, mutta sen sijaan peruskaavoja ja paljon kokoja. Lehdessä pidin siitä, että mallit olivat normaalin näköisiä ihmisiä tavallisten langanlaihojen mallien sijaan ja vaatteista näkee, miten ne istuvat normaaleille ihmisille. Suunnilleen kaikki omat mittani ovat eri paria Ottobrenkin mittataulukon mukaan, mutta tämänhän jo tiesinkin. Siksi tykkäänkin yleensä neuleista. Lehden peruskaavojen avulla kaavojen muokkaus sopiviksi lienee kuitenkin kohtuullisen helppoa. En ole vielä kaavoja ehtinyt testata, mutta lupaavalta vaikuttaa (vielä kun jostain saisi vastaavan miesten peruskaavalehden, miksei sellasia löydy mistään).

Täytyy minunkin kirjoittaa hieman muistakin suomalaisista käsityölehdistä, vaikka niitä on jo paljon ruodittu sekä blogeissa että muualla. Minulle on tullut SK muutaman vuoden. Olen jo jonkun aikaa pohtinut tilauksen lopettamista. Viime numeron pääkirjoitus ja siitä syntynyt kohu ja uusimman numeron vaarallinen tuttipussin ohje ovat omalta osaltaan vaikuttaneet päätökseen. En tarvitse lehteä. Lisäksi luin lehden kuvauksen asiakasryhmästään, enkä tunne kuuluvani siihen. Tunnen olevani vaativa ja taitava harrastaja ja lehti ei pysty tarjoamaan minulle tarpeeksi mielenkiintoisia, uusia kokeiltavia asioita. Olenkin aiemmin tilannut sitä lähinnä kaavojen takia, koska niitä en osaa tehdä itse. Lehden linja on tällä hetkellä mielestäni hieman sekava. Lukijalle jää kuva, ettei lehden toimitus oikein tiedä, missä käsityöharrastajat menevät tällä hetkellä (viittaan taas viime numeron pääkirjoitukseen). Tavallaan on hienoa, että lehdessä esitellään suomalaisia suunnittelijoita ja he suunnittelevat lehteen jonkin kokonaisuuden, mutta tavallaan taas nämä kokonaisuudet ovat ehkä liiankin muodikkaita, vaikeasti käytettäviä. En ainakaan itse ole kokenut mitään niistä omakseni. Lehden viimeaikainen neulelinja ei ole miellyttänyt minua oikeastaan ollenkaan. Monet neuleohjeista tulevat suoraan ulkomailta ja niitä saa myös ulkomaisista neulelehdistä, joita monet suomalaisetkin tuntuvat tilaavan suoraan. Minulle on jäänyt kuva, ettei lehti tunne asiakaskuntaansa eikä vastaa heidän tarpeisiinsa riittävän hyvin. Niin moni lehteä on kommentoinut, neuleblogeissa ja muuallakin.

Syksyllä tilasin Modan kokeeksi. Aiemmin en ole neulelehtiä (vaikka onhan siinä ommeltavaakin) tilannut, koska tykkään suunnitella neuleita itse ja jos minulle tulisi joku lehti, jossa olisi useita kivoja malleja toteutettavaksi, ostaisin niihin langat valmiiksi ja en ehtisi koskaan kuitenkaan niitä malleja toteuttaa -> lankavarasto kasvaisi (näin olen tämän itselleni perustellut, en varmasti ehtisi elinikänäni toteuttaa kaikkia kivoja malleja, jos kotiin kolahtaisi neulelehti säännöllisesti, vaikka yhdessä numerossa olisikin vain kaksi kivaa mallia). Irtonumeroita saatan harvoin ostaa, jos lehdessä on jotain todella mielenkiintoista. Modasta olen nyt todennut, ettei se ole minua varten. Numerossa on yleensä pari kivaa neuletta ja pari kivaa kaavaa, se ei oikein riitä minulle. Lehdessä pääpaino on neuleilla ja minä en niitä neuleohjeita niin tarvitse. Lehtenä noin yleisesti Moda on kyllä miellyttänyt. Lehti tarjoaa uusia ideoita jonkun verran, kaavavaatteita on esitelty useina kokonaisuuksina ja erilaisina yhdistelminä (minusta hyvä asia, että itsekin oppii ennakkoluulottomammaksi yhdistelmien kanssa) ja lehdellä on selkeä linja, tietää mitä saa.

Millaisen lehden sitten haluaisin? Silloin tällöin olen ostanut Muotimaailman, joka ei ole varsinainen käsityölehti. Siinä olen tykännyt lehden visuaalisesta ilmeestä (siis kuvista) ja ideoista. Muutenkin seuraan muotia, en kovin säännöllisesti, mutta kuitenkin. Kaipaisin jotain vastaavaa käsitöihin liittyvää lifestyle-lehteä. Lehden pitäisi olla hyvin monipuolinen, ennemmin lifestyle-tyylinen kuin ohjelehti, koska enemmän kaipaisin esittelyä uusiin tekniikoihin ja ideoihin ja niihin voisi liittyä ohjeita, mutta pääpaino saisi olla muualla kuin ohjeissa. Lehti saisi olla paksu ja kallis, koska jos se olisi oikeasti hyvä, niin sellaisesta olen valmis maksamaan. Monet lehdet ovat keskittyneet yhteen erikoisalaan. On ristipistolehtiä, ompelulehtiä ja neulelehtiä, sekä monia muita. Haluaisin kaikki nämä erikoisalat yhteen. Monipuolisuutta toivon siksi, että vaikka pääasiassa neulonkin, niin teen myös helmitöitä, virkkaan, ompelen, huovutan, kirjon, teen ristipistoja ja haluan kokeilla uusia asioita. Seuraavaksi olen ajatellut kokeilla tehdä jotain tästä (lisää kuva-arvoituksia):
En tiedä, onko kaipaamaani lehteä edes olemassa. Sellaista voin etsiä myös ulkomaalaisista käsityölehdistä, joihin olen tutustunut valitettavan vähän. Pari irtonumeroa olen ostanut ja pitäisi varmaankin tutustua niihin paremmin. Viime vuonna ihastuin Labores del Hogar -nimiseen espanjankieliseen lehteen. Lehti tarjoaa enimmäkseen ristipistomalleja ja muuta kirjontaa, mutta siinä oli lisäksi neulontaa, virkkausta, yksi nypläysohjekin, tilkkuohje ja jotain pientä askarreltavaa. Vaikka en espanjaa osaa sanaakaan, ohjeet olivat myös kaaviomuodossa, joten niitä oli helppo seurata kieltä ymmärtämättä. Seuraavaksi aion tutustua Ingeliseen, jota minulle on suositeltu jo pariin otteeseen.

Ei kommentteja: