23.5.06

Minä ja blogini

Minulla on jo pitkään ollut mielessä kirjoittaa itsestäni ja blogaamisestani. Nyt joissain blogeissa olen nähnyt pohdintaa hieman samoista asioista, joten se sysäsi vanhan aiheen taas pinnalle. Aloitin blogin pitämisen uudenvuoden jälkeen. Alkuun ajattelin blogin olevan lähinnä sitä varten, että esittelen töitäni muille käsityöharrastajille ja dokumentoin ja arkistoin työni paremmin (tulee siis kuvattua työt ja selostettua työvaiheita) sekä seuraan lankavaraston kokoa ja pyrin pienentämään sitä. Kuten varmaan monet muutkin, päivitin blogia aluksi usein. Pyrin myös pitämään oman blogini puhtaasti käsityöaiheisena (vaikka välillä olen eksynyt kirjoittamaan mielipiteitäkin, kuitenkin käsityöaiheista, sekin oli oikeastaan yllätys itselleni). Luulin myös, että blogini keskittyisi lähinnä neuleisiin, mutta uusien asioiden kokeileminen on aina kiinnostanut ja olen huomannut olevani (ainakin itselleni) yllättävän monipuolinen käsityöharrastaja. Olen aiemmin pitänyt paljon kirjoittamisesta ja se on vähän unohtunut nyt, kun osa kommunikoinnista tapahtuu tekstiviestein, sähköpostin ja irkin välityksellä, joten kirjoitan paljon puhekieltä. Blogissani pyrin kuitenkin kirjoittamaan yleiskieltä. Halusin blogistani itseni näköisen, joten kudoin pienen mallitilkun palmikkoa ja laitoin siitä palan taustakuvaksi. Neulepuikot ylä- ja alareunoissa ovat joululahjaksi saamastani bambupuikkosetistä.

Minulla oli siis alkuun joitain oletuksia blogaamisesta, mutta aika monet niistä muuttuivat. Päätin, että esittelen enemmän valmiita töitä enkä niinkään keskeneräisiä. Tämän takia varmaankin jossain vaiheessa alkoi tuntua siltä, että piti saada jotain keskeneräistä valmiiksi asti, että voi esitellä sitä blogissa. Toisaalta se voi olla hyväkin, että saa keskeneräiset valmiiksi (vaikka kyllä niitä silti kaapista vielä löytyy tarpeeksi monta). Kuitenkin olen täällä silloin tällöin esitellyt myös jotain keskeneräisiä töitä, varsinkin jos mitään muuta ei ole tapahtunut. Kun perustin oman blogin, aloin myös seurata muita käsityöblogeja säännöllisemmin ja sitä kautta olen saanut taas lisää uusia virikkeitä, aivan liikaakin. Käsityöharrastukseni on vain laajentunut entisestään eikä tästä tullutkaan pelkkää neuleblogia.

Minusta blogi voi olla hyvä apuväline seurata omaa harrastustaan ja pienentää lankavarastoa, kun siinä samalla tulee ainakin vähän muutakin painetta (eikä vain sitä, että itse ajattelee, että pitäisi tehdä jotain, mutta ... ja sitten ei saakaan mitään aikaiseksi). Blogin avulla saa myös kommentteja töistään ja voi kysyä vinkkejä ja neuvoja, kätevää (vaikka onnistuuhan sama lukuisilla keskustelupalstoillakin). Tällä hetkellä vähän harmittaa, kun ei ehdi harrastaa enempää eikä oikeastaan kunnolla blogatakaan, mutta ehkä tähänkin alkaa rutinoitua. Iltaisin olen usein väsynyt, ettei ajatuksia tahdo saada järjestykseen, mutta jos olen saanut jotain valmiiksi, niin ei siihen tarvitse paljon kirjoitusta miettiä. Työtahti on hidastunut, joten nyt töiden valmistuminenkin kestää nyt pidempään. Ehkä minun täytyy muuttaa taas blogaamistapojani ja kirjoitella aina silloin kun jotain tapahtuu käsityörintamalla. :) (ja luultavasti unohdin tästäkin kirjoituksesta taas jotain ajatuksia, mutta ehkäpä niistä sitten lisää myöhemmin)
Jotta tämä kirjoitus ei jäisi kuvattomaksi, niin esittelen tässä viime viikonloppuna valmistuneet junasukat (näitä on siis neulottu melkein ainoistaan junassa). Vaa'an mukaan lankaa kului vain 71g, joten jämälangoista tulee vielä ainakin toiset sukat. Sitten olen saanut Print O' The Wave -huivista toisen puolen valmiiksi (jei, vihdoin!) ja nyt on toinen puolikas menossa (se on seuraava junaneule). Työn alla on myös paidan tuunaus. Ostin valkoisen lyhythihaisen kauluspaidan alennuksesta (en tykännyt muista väreistä, niin ostin valkoisen, että saan värjätä sen). Viime viikonloppuna keksin sitten virkata siihen pitsiä (lankavarastosta löytyi virkkauslankaa numero 70, tosi ohutta siis). Joten virkkaan nyt ensin sopivat pitsit hihoihin ja ompelen ne kiinni ja sitten vasta värjään paidan (luultavasti reaktiiviväreillä, joita jäi vielä lankojen värjäyksestä). En vaan ole vielä osannut päättää, millaisen väriyhdistelmän teen, joten voi tulla aika mielikuvituksellinen paita.

Ei kommentteja: