18.7.06

Ajatuksia ja ostoksia

Iona herätti keskustelua ja ajatuksia blogikirjoituksellaan rakentavasta palautteesta ja blogikommentoinnista. Minusta rakentava palaute on tärkeää, vaikka itse olen aika huono kommentoimaan yleensäkään mitään. Anonyymisti annetusta negatiivisesta (ei-rakentavasta) palautteesta en pidä (tuskin kukaan pitää). Onneksi sellaista ei ole blogissani näkynyt. Tässä muistaessani voisin myös kiittää myötätuntoisista kommenteista murtuneen käden takia.

Blogikommentoinnista tuli mieleen, että itse oikeastaan aika harvoin kysyn neuvoja. Usein haluan opetella ihan itse. Jos on jotain ihan uutta, etsin aiheesta tietoa ja opettelen, silloin saatan kysyä neuvoa. Nyt tämän käden kanssa olen entistä korostetummin huomannut olevani minä itse -ihminen. Kaikki pitäisi pystyä tekemään itse. Kyllä se sama näkyy käsitöissäkin, koska jos en osaa, niin opettelen. Nykyään olen oppinut hyväksymään sen, ettei kaikkea pysty tekemään itse.

Lisäksi olen mukana Salaisessa neuleystävässä 2006 ja lisäsin napin blogiini.
Ostin lauantaina uusimman Kauneimmat käsityöt -lehden, kun siinä oli neulotun pöytäliinan ohje. Liinan halkaisija on n. 150cm ja siihen kuluu ohjeen mukaan 500g virkkauslankaa. Sen voisi ehkä neuloa joskus. Lisäksi lehdestä löytyi haarukkapitsihuivin ohje, mutta ei oikeastaan muuta minua kiinnostavaa. Kansikuvan virkattu kukkakorisängynpeite on todella upea, mutta en varmaan ikinä saisi sellaista valmiiksi asti, kun pienemmätkin virkkaustyöt jäävät kesken (niin kuin se viisi vuotta kaapissa majaillut virkattu palajakku).

Kirjastosta löysin tänään paljon mielenkiintoisia käsityökirjoja ja lainasin nämä kolme kirjaa. Tilkkutyökirjassa näytti olevan paljon erilaisia blokkeja ja voin etsiä sieltä mieleisen ja suunnitella ostamistani tilkkutyökankaista laukkua (ehkä saaran tarvita lisää värejä, kolme väriä ei välttämättä vielä riitä). Viikinkineuleet lainasin, koska Lavoldin kirjoista olen kuullut paljon. Minulla on lankaa, josta olen suunnitellut palmikkoneuletta, malli vaan on vielä hakusessa, joten tästä voisi olla apua. Kuosittelu kirjasta on varmasti apua kaavojen jäljentämisessä, kun kaavoja pitää muokata. En välttämättä saa jäljennettyä yhtään kaavaa laina-aikana, mutta jos saisin edes tutkittua kirjaa sen verran, että osaisin itse paremmin muokata kaavoja seuraavalla kerralla.
Lisäksi minä parantumaton lankahamsteri ostin taas lisää lankaa. Tällä vauhdilla lankavarastoni ei pienene ollenkaan. Pitäisi varmaan alkaa koko vuotiseen langanostolakkoon, mutta en usko, että se onnistuisi. Virkkauslangat olivat poistokorissa ja ovat nro 50 eli aika ohutta. Ajattelin virkata niistä helmien kanssa koruja, kun oli tarjolla muutakin kuin valkoisia virkkauslankoja. Puuvillaregiaa ostin ihan kokeeksi, värivalikoima vaan oli kaupassa aika suppea. Näistä voisi tulla sukat vaikka toiselle pikkuveljelle. Alpakat ostin, kun pääsin hiplaamaan niitä ja katsomaan värejä kaupassa. En vielä ole suunnitellut niille käyttöä. Sinistä on 200g ja punaista 150g, joten yhdessä niistä saisi jotain isompaakin.

Ei kommentteja: