16.3.06

Pitäisi kokeilla joskus

Vaikka olenkin ehtinyt kokeilla yhtä ja toista tekniikkaa ja kädentaitoa, niin silti minulle on kertynyt pitkä lista asioista, joita pitää ehdottomasti kokeilla joskus, jos/kun on enemmän aikaa. Viimeisin kokeilu on haarukkapitsi.
Haarukkapitsihuivin alku
Seuraavaksi (ehkä) kokeiluvuorossa on paperimassan teko. Paperin olen jo valmiiksi repinyt odottamaan. Kokeilu odottaa viiraa. (Pitäisi käydä vanhempien luona askartelemassa isän ylijäämäpuusta viira, luotan siihen, että sieltä löytyy sopivia jämäpaloja puuta.) (Mies kyseli, että viiraako minulla, kun näki sankossa paperisilppua. Ehkä minulla vähän (tai enemmän) viiraakin. :))

Muita kokeiltavia asioita olisi paljon, en varmaan enää edes muista kaikkia. Usein ongelmana on se, että tarvitaan jotai erikoistarvikkeita, eikä minulla välttämättä sellasia ole (vielä). Toinen iso ongelma on aika. Ei minulla oikeasti ole aikaa kokeilla ihan kaikkia, varsinkaan jos innostun enemmän. Haluaisin kuitenkin kokeilla ainakin lautanauhan tekemistä, kasviväreillä värjäämistä (ja muutenkin enemmän värjäämistä, olen vasta vähän päässyt kokeilemaan tätä), reikäompelua ja muitakin erilaisia kirjontatekniikoita (esim. leikekirjontaa), kehräämistä, kangaspuilla kutomista, metallitöitä, ehkä myös nypläämistä ja posliininmaalausta. Luultavasti olen vielä unohtanut monta asiaa.

Muutenkin pidän uusien asioiden kokeilemisesta ja uuden oppimisesta. Neuleissa kokeilen uusia tekniikoita tehdä eri asioita. Nyt puikoilla olevassa neuleessa olen kokeillut ylösalaisin neulomista ja silmuillen luomista. Uusien asioiden kokeilu ei ainoastaan rajoitu tekniikoihin vaan eri materiaaleja kokeilen myös. Kaapissa silkkikankaat odottavat ompelua (hieman kyllä pelottaa, kun ovat arvokkaita), pellavalangan kerin pari päivää sitten ja siitä aion neuloa huivin. Heijastinlanka on myös uusia tuttavuuksia. Erilaiset paperit kiinnostavat vähän, vaikka en ole oikeastaan yhtään paperiaskartelija. Jatkossakin blogissa todennäköisesti näette lisää kokeiluja milloin mistäkin.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Onpa lohdullista luettavaa tämä postaus. Minä olen samanlainen kokeilija. Ongelmaksi tässä tulee se kun useinkaan ei sitten malttaisi luopua niistä uusista jutuista mitä opettelee, ja ihan kaikkeen ei kuitenkaan aika riitä. Tänä talvena olen opetellut mm. nypläystä, siihen menee vielä paaaljon aikaa ennen kuin voi sanoa osaavansa mitään, eli ihan alkutaipaleella ollaan.