7.11.06

Minä

On ollut hauska lukea muiden kertomuksia itsestään, joten ajattelin itsekin kirjoittaa itsestäni tällä kertaa. Synnyin juhannuksen tienoilla vuonna 1981 Juvalla Etelä-Savossa. Vanhempani ovat kotoisin Kainuusta ja isovanhemmista 3/4 on myös Kainuusta, mutta mummo on kotoisin nykyisen rajan takaa Laatokan rannalta Karjalasta. Minulla on pari vuotta nuorempi sisko ja kaksi reilut kymmenen vuotta nuorempaa veljeä. Pienen elämäni aikana olen ehtinyt muuttaa monta kertaa ja ehkä siksi saan helposti ystäviä ja tulen hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa (vaikkakin olen huono pitämään yhteyttä ystäviini). Ala-asteen kävin pienessä maalaiskoulussa, jossa oli noin 20 oppilasta kokonaisuudessaan. Maalaistyttö olen edelleenkin, vaikka tällä hetkellä opiskelun takia kaupugissa asunkin. Kotoa lähdin jo lukioon toiselle paikkakunnalle. Lukiossa luin pitkän matikan, fysiikan, kemian ja taisinpa lukea kaikki kurssit lisäksi venäjää ja kuvaamataitoa. Lukion jälkeen pohdin tekniikan ja käsitöiden välillä ja tekniikka voitti. Lopulta en muuta harkinnutkaan kuin Lappeenrantaa opiskelupaikkakuntana. Näillä näkymin valmistun keväällä tuotantotalouden diplomi-insinööriksi ja käsitöit ovat harrasteena. Tällä hetkellä teen diplomityötä Vaasassa, mutta mies ja koti ovat Lappeenrannassa. Kai minusta tulee isona jonkinlainen pomo. Mies löytyi Lappeenrannassa ja teekkarinretkuhan sekin on. :) Ostin pari viikkoa sitten elämäni ensimmäisen auton ja siksi nyt lankaan jää vähemmän rahaa. Työmatkoja auto helpottaa ja ei tarvitse enää olla riippuvainen junien aikatauluista (vaikka ajaessa ei pystykään neulomaan). (Tähän olisin halunnut ottaa kuvan autostani, mutta ulkona on pimeää, kun lähden töihin ja hämärää, kun tulen takaisin, joten auto jäi kuvaamatta.)

Suvussani monet muutkin harrastavat käsitöitä. Täti on ommellut ja nykyään harrastaa nypläystä. Toinen mummoni neuloi paljon, mutta ei nää enää. Toinen mummo kutoi kangaspuilla mattoja, seinävaatteita ja vastaavaa, mutta ei myöskään enää kykene siihen. Äiti on myös ommellut ja neulonut aikoinaan paljonkin, mutta ei enää saa aikaiseksi. Siskoni osaa myös kaikenlaista, mutta ei aktiivisesti harrasta käsitöitä. Itse tykkään käsitöistä työn ja opiskelun vastapainona. Työssä joudun ajattelemaan paljon abstrakteja asioita ja vaikka keksisinkin jotain ratkaisuja, niiden vaikutukset ja tulokset näkyvät vasta pitkän ajan päästä. Käsitöissä pääsen toteuttamaan itseäni ja luovuuttani. On ihanaa saada tehtyä jotain konkreettista, jossa näkee oman kätensä jäljen.

Olen intohimoinen neuloja, mutta myös ompelen, virkkaan, teen helmitöitä, kirjon ja huovutan. Tykkään kokeilla uusia asioita ja tekniikoita ja joskus niistä tulee uusia harrastuksia (kuten helmityöt). Olen kiinnostunut perinnekäsitöistä ja varsinkin perinteiden yhdistämisestä nykyaikaan ja uusiin tuotteisiin. Lisäksi tykkään nysvätä eli tehdä pieniä tarkkoja töitä. Pidän esimerkiksi 15/o koon helmistä, ohuesta langasta (joskus paksumpikin on kivaa, niin saa jotain valmiiksikin välillä), ohuista puikosta. Varsinkin virkkauksessa ja helmitöissä pidän pienistä jutuista, mutta toisaalta olen laiska ja en jaksa tehdä pienistä materiaaleista mitään valtavan isoa ja työlästä, vaikka lopputulos kiehtoisikin. Käsitöiden kanssa olen myös melkoinen materiaalihamsteri ja kaapeissa on jo kaikenlaista. Silti maailmasta löytyy liian paljon ihania lankoja, joita varastossani ei vielä ole.

Vähemmän tunnettuja faktoja minusta:
- Olen ollut aina kiinnostunut Venäjästä ja olen lukenut kieltä n. 7 v ja puhun jotenkin. Lisäksi olen käynyt siellä muutaman kerran ja ollut pari kertaa lyhyesti töissä siellä.
- Olen periaatteessa molempikätinen (kirjoitan ja syön vasemmalla ja muun teenkin oikealla, osaan kirjoittaa myös oikealla kädellä huonosti) ja osaan neuloa sekä oikealla että vasemmalla, mutta normaalisti neulon oikeakätisesti (tämän olen ehkä maininnutkin jo aiemmin täällä)
- Olen kiinnostunut koneista ja turboista. Kävin pari vuotta sitten pari kurssia, jotka käsittelivät turbiineja ja kompressoreita, jotta tietäisin niistä enemmän kuin mieheni (mies harrastaa autoja) ja kiinnostus jäi. Teoriassa ehkä tiedänkin enemmän kuin mieheni, mutta kun ei tietoja ole oikeasti tarvinnut käyttää missään ainakaan vielä, niin kyllä ne alkavat unohtua. (ehkä olen salaisesti aina halunnut olla parempi kuin miehet ja siksi myös lähdin opiskelemaan tekniikkaa)
- Vaikka olen teekkari, en ole koskaan sammunut (vielä) (ja en ole absolutisti).

Mies kertoi, että olen saanut paketin SNY:ltä tänään ja henkilöllisyys on paljastettu. Tästä lisää kuvien kanssa viikonloppuna.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Juvalla! Oon kakarana pyörinyt siellä aika paljon, koska olen Mikkelistä, mutta isän puolen suku asuu juuri Juvalla ja Vuorenmaalla.

Anonyymi kirjoitti...

Itsekin olen aikoinaan teekkarinretkuillut siellä Lappeenrannassa. Tosin aika paljon aikaisemmin kuin sinä, eli 1987-1993.